Na základe návrhu zákona sa má upustiť od povinnosti registrovať sa za
platiteľa dane pre zdaniteľné osoby, ktoré poskytujú výlučne finančné
alebo poisťovacie služby alebo oslobodený prenájom nehnuteľnosti, s
možnosťou zdaniteľných osôb, ktoré sú z titulu uskutočňovania uvedených
transakcií v súčasnosti registrovanými platiteľmi dane, požiadať o
zrušenie registrácie.
Novela zákona má tiež odstrániť niektoré nedostatky, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. "Ide
napríklad o určenie spôsobu stanovenia výšky opravy odpočítanej dane
pri krádeži zákonom presne vymedzeného tovaru, pri ktorom sa uplatní
zákonná fikcia posudzovania ako povinne odpisovaného majetku rovnomerne
po dobu štyroch rokov," priblížil rezort financií v dôvodovej správe.
Predmetom návrhu zákona je aj zavedenie povinnosti odberateľa vykonať
opravu odpočítanej dane, ak v ustanovenom období po splatnosti neuhradí
protihodnotu za dodanie tovaru alebo služby. Sleduje sa tým aj zlepšenie
platobnej disciplíny v obchodných vzťahoch. Toto opatrenie má podľa MF
potenciál prispieť tiež k zníženiu únikov na DPH aj k zmenšeniu medzery
vo výbere DPH.
Keďže je však táto povinnosť z hľadiska mechanizmu DPH úzko previazaná s
inštitútom opravy základu dane u dodávateľa tovaru alebo služby,
navrhuje sa značne zjednodušiť podmienky vzniku nevymožiteľnej
pohľadávky na účely zákona o DPH. To podľa MF predstavuje základný
predpoklad na uplatnenie práva na opravu základu dane v prípadoch, keď
tento nezískal protihodnotu za ním dodaný tovar alebo službu.
Cieľom návrhu zákona je aj transpozícia európskej smernice v prípade
zavedenia určitých požiadaviek na poskytovateľov platobných služieb.
Dôvodom prijatia smernice bol podľa rezortu financií rozmach
elektronického obchodu. "Zákazníci čoraz častejšie využívajú možnosť
nákupov prostredníctvom webových sídiel zahraničných dodávateľov alebo
prostredníctvom rôznych platforiem, ktoré im umožňujú na jednom mieste
nakupovať tovary alebo služby od rôznych dodávateľov," skonštatovalo
MF. Často tak podľa rezortu financií dochádza k situácii, keď dodávateľ
tovaru alebo služby je usadený v jednom členskom štáte, prípadne v
tretej krajine, a jeho zákazník v inom členskom štáte, kde podľa
súčasných pravidiel je aj miesto dodania tovaru alebo služby.
Na nepriznávanie daňovej povinnosti, prípadne podhodnocovanie výšky
daňovej povinnosti u dodávateľov, reaguje smernica zavedením osobitnej
záznamovej povinnosti pre poskytovateľov platobných služieb, cez ktorých
sa realizujú platby za dodané tovary alebo služby. Pri dosiahnutí
určitého počtu platobných služieb poskytnutých tomu istému príjemcovi
cezhraničných platieb za stanovené obdobie by mali byť poskytovatelia
platobných služieb, ktorí v súvislosti s týmito cezhraničnými platbami
poskytujú platobné služby, povinní viesť osobitné záznamy a údaje z nich
oznámiť Finančnému riaditeľstvu SR.